Voorstellingen

Er zijn drie voorstellingen per dag. Elke voorstelling duurt iets minder dan een uur. De toegangskaartjes zijn gratis, maar reserveren is wel verplicht.
Tussen de voorstellingen door kan je iets eten of drinken aan onze bar.

ZATERDAG 1 SEPTEMBER

16u:  Je te tiens – Anais Jansen

19u:  On Chesil Beach –  Ellis Meeusen

21u:  ALONE IN THE DARK LOST IN THE FOREST EN IETS MET EEN DOLFIJN – Runa Robbroeckx en Kyra Verreydt

ZONDAG 2 SEPTEMBER

16u:  90.000.000.000 – Tom Voet

19u:  v l u c h t  –  Anke Somers

21u:  éternel été – Egon Schoelynck


 

Je te tiens

Kast
Lavabo
Zuig
Stoel

‘Kunnen drie individuen, zonder enige opvoeding, samen opgroeien in een geïsoleerde omgeving buiten de maatschappij?’. Via improvisaties zijn we gaan graven naar spelletjes uit onze kindertijd. Het resultaat is een absurde wereld waarin we elkaar tot het uiterste proberen te krijgen. Een onderzoek naar de band tussen broers en zussen, het individu tegenover de rest, de binnen- en de buitenwereld. Geïnspireerd door ‘Dogtooth’ van Yorgos Lanthimos.

CONCEPT Anaïs Jansen
SPEL Anaïs Jansen, Jonathan Michiels & Brenda Corijn.
COACHING Katrien Valckenaers
TECHNISCHE ONDERSTEUNING Stefan Vandenberghe
MET DANK AAN Arnaud Deflem, Peter Anthonissen, Arne Baeck, Ruud Horrichs, Charline Jansen, Jef Jansen, Elke Mihmat

Anaïs Jansen (23/08/1993, Genk) heeft een fascinatie voor geïsoleerde personen in de maatschappij. Absurditeit en humor zijn van groot belang in haar werk. Ze onderzoekt de lijn tussen fysiek spel en woord. Momenteel volgt ze haar stages bij Theater de Toekomst (première in september 2018) en Theater Tieret (najaar 2018).

 

 

On Chesil Beach

en we hebben zoveel plannen
duizelende plannen
voor ons opgestapeld in de wazige toekomst
waarin we niet zoals andere mensen zullen zijn
tenminste niet vanbinnen

Een jong, pasgetrouwd koppel brengt in het begin van de jaren zestig de huwelijksnacht door aan de Engelse kust. Op één nacht verliezen ze wat ze nooit hebben gehad. On Chesil Beach is een van levenslust glimmende monoloog waarin een heel leven verandert door iets kleins verkeerd te doen. Of beter: door niets te doen.

TEKST & SPEL Ellis Meeusen
COACHING Steven Beersmans
MET DANK AAN Els Janssens, Peter Anthonissen, Stefan Vandenberghe, Jan Van Camp, Els Jourquin, Stefanie Lambrechts, Matthias Van de brul, Sietse Remmers, Matilde Quirynen, Kristof Van Perre, Emmelien Monnens
naar On Chesil Beach van Ian McEwan

Ellis Meeusen (09/03/1993, Antwerpen) ontwikkelde doorheen haar opleiding een grote liefde voor tekst – zowel repertoiretekst als eigen materiaal. Ze vertrekt in haar pril werk vaak vanuit haar fascinaties voor ‘de weg naar het einde’ en ‘het niet-geleefde leven’. Ellis schreef het kortverhaal ‘vloed’ voor Das Magazin en deed stemmenwerk voor de voorstelling ‘Esperanto’ van Lucas Derycke. In het najaar van 2018 speelt ze bij Bloet/Jan Decorte & Sigrid Vinks in de productie Hamlet 0.2 en in het voorjaar van 2019 werkt ze mee aan de voorstelling Hybris van Christophe Aussems (het Nieuwstedelijk).

 


ALONE IN THE DARK LOST IN THE FOREST EN IETS MET EEN DOLFIJN

herinnert gij u dat gij aan het zwemmen waart in een zwemvijver?
nee
dan is het mijn herinnering
misschien is het een droom
is dit een droom?
nee ik zou het mij toch wel herinneren als dit een droom was
herinnert gij u al u dromen?
nee

In de voorstelling gaan we op zoek naar iets echt, iets tastbaar, iets waar. Deze zoektocht leidt ons langs het onzekere pad van de droom, de herinnering en de angst. Verliezen we elkaar of onszelf? Willen we wel leven met de werkelijkheid? Kunnen we onze eigen waarheid creëren? Hebben we de fictie nodig om met de realiteit te kunnen leven?

TEKST & SPEL Runa Robbroeckx en Kyra Verreydt
COACHING Nico Boon
TECHNISCHE ONDERSTEUNING Tristan Feyten en Femke Van der Steen
MET DANK AAN  Timme Afschrift, Peter Anthonissen, Peter De Graeve, Stefanie Lambrechts, Emmelien Monnens, Els Olaerts, Noa Pylyser, Sietse Remmers, Egon Schoelynck, Jan Van Camp, Stefan Vandenberghe, Barbara Vandendriessche, Kristof Van Perre

Kyra Verreydt (19/12/1997, Brussel) raakte doorheen haar opleiding steeds meer gefascineerd door de grens tussen werkelijkheid en fictie, het spelen en het niet-spelen. Vaak vertrekt ze vanuit eigen teksten, omdat ze dit als maker en speler een essentiële voorwaarde vindt om haar eigenheid steeds opnieuw op te zoeken en uit te dagen. Dit jaar nog speelde ze mee in de mastervoorstelling SAVE THE CAT & KILL YOUR DARLINGS van Tom Viaene. Momenteel loopt ze stage regie-assistentie bij de voorstelling Hamlet van Kuiperskaai, die eind september in prémiere gaat.

Runa Robbroeckx (01/12/1995, Antwerpen) is erg gefascineerd door de schemerzone tussen wat ‘echt’ is en wat niet. Waar stopt het theater en waar begint het echte leven? Is je ‘echte ik’ een even grote constructie als de ‘rollen’ die je speelt? Is er een uitweg te vinden voor de zich steeds herhalende patronen? Dit zijn vragen die momenteel aan de basis liggen van haar werk.

 

 

90.000.000.000

Wir haben es nicht gewursst

Op jonge leeftijd heb ik besloten om zo goed als geen vlees meer te eten.
Afgelopen jaar las ik het boek Eating Animals van Jonathan Safran Foer.
Ik wilde dit onderwerp verbeelden,
Want ik vind dat dit nodig is.

90.000.000.000 is een persoonlijke ontdekkingsreis doorheen onze vleesindustrie en een zoektocht naar hoe zo’n actueel en tegelijk controversieel thema te verbeelden. Tom houdt van speels, menselijk en met vlagen tragikomisch theater en heeft moeite met pamflettaire voorstellingen, iets wat hij in deze productie nu net opzoekt.

Not responding is a response – we are equally responsible for what we don’t do..”  – Jonathan Safran Foer

TEKST & SPEL  Tom Voet
COACHING  Jonas Van Thielen
TECHNISCHE ONDERSTEUNING Ellis Meeusen, Stefan Vandenberghe en Kristof Van Perre.
MET DANK AAN  Carl von Winckelmann, Peter Anthonissen, Jan Van Camp, LUCA Drama, Peter De Graeve, Sietse Remmers, Matilde Quirynen, Ariadne Van Den Brande.

Tijdens zijn opleiding Industrieel Ontwerpen in Nederland ontdekte Tom Voet dat zijn hart bij het spelen ligt en hij brak zijn studie vroegtijdig af. Hij speelde bij de Toneelschuur in Haarlem en bij Toneelgroep de Appel in Den Haag. Tijdens zijn opleiding volgde o.a. Esperanto, van Lucas Derycke, bewerkte hij als duo Die Schöpfung van Haydn en speelde hij mee in Onder Het Melkwoud, van Matilde Quirynen. Zijn stage volgt hij bij Theater deToekomst, in de productie Ieder Zijn Goesting.


Foto: Kristof Van Perre

v l u c h t

Het is heerlijk om te vliegen
aan de snelheid van het licht
maar soms
vind ik mijn vleugels niet.

Op een dag zal ik weg zijn en
wat dan? Verdwenen zonder een
teken te geven of te nemen
en het puin dat ik achterlaat is
niet langer lachwekkend.
                                 (Jotie T’hooft)

‘v l u c h t’  is gebaseerd op een metamorfose
en op een biografie
het is een queeste om los te komen
een ode aan de waanzinnigheid

TEKST & SPEL Anke Somers
COACHING Kris Cuppens
TECHNISCHE ONDERSTEUNING Stefan Vandenberghe
MET DANK AAN Lieve Hermans, Marina Smolders, Kristof Van Perre, Matthias Van de Brul, Marijke Claes, moeke, papa

In de voorbije drie jaar die Anke Somers (12/08/1997, Mechelen) aan LUCA drama spendeerde, heeft ze vele metamorfoses doorgaan. Met een honger die niet gestild raakt, blijft ze rusteloos op zoek naar zichzelf, naar vreugde, naar balans.  Als speler-maker komt dit bij haar op alle vlakken tot uiting. Komend jaar volgt ze stage bij Ultima Thule i.s.m. Une Tribu Collectif, met de voorstelling Saperlipopette. Vanaf februari 2019 start ze haar stage bij Abattoir Fermé. Tot slot werkt ze aan een eigen creatie voor Blancooo o.l.v. Bram Van Breda.


éternel été

“L’art conserve, et c’est la seule chose au monde qui se conserve.” – Gilles Deleuze en Félix Guattari

Op een zonnige dag heb ik mijn oma aan de lijn. Ze heeft kanker. Ze gaat zich niet laten behandelen. Ze zegt: “Mensen sterven. Het enige wat overblijft is wat anderen over hen weten, tot die ook sterven. En dan niks.” In een amalgaam van verhalen, ga ik op zoek naar wat er verloren dreigt te gaan. Bijgestaan door een loopstation probeer ik mijn oma van de vergetelheid te redden. En daarbij ook mezelf.

TEKST & SPEL Egon Schoelynck
COACHING Freek Mariën
TECHNISCHE ONDERSTEUNING Kristof Van Perre, Stefan Vandenberghe
MET DANK AAN  oma, opa, pa, ma, Daphné, Eleni, Carl von Winckelmann, Peter Anthonissen, Jan Van Camp, LUCA Drama

Egon Schoelynck (18/11/1996, Elewijt) is een jonge theatermaker met een hart voor taal. Met die taal probeert hij grote, abstracte concepten vatbaar te krijgen. Ook heeft hij een liefde voor muziek, die doorslaat op zijn maken. Vanaf september bouwt hij mee aan de voorstelling UB-29 van tg vagevuur, die in december in première gaat.